"RumahKu SyurgaKu"

"RumahKu SyurgaKu"

Nuffnang

Klip-klip

My Pren & Ahli KSF

Selasa, 18 Oktober 2011

Hukum Tembak Di China Kejam!!!




Gambar ini menunjukkan salah satu jenis hukuman bunuh iaitu tembak yang dikenakan kepada pesalah-pesalah di China. Hukuman ini dijalankan pada waktu pagi dan melibatkan 68 jenis jenayah antaranya membunuh, mengedar dadah, rogol, terlibat dalam sendiket pelacuran, mencuri secara tegar, mencuri & menyeludup khazanah negara, mengedarkan bahan lucah, sendiket wang palsu, pemalsuan dokumen perniagaan, rasuah, penyeludupan barang-barang larangan termasuklah penyeludupan beruang panda.

P/S: 18SG, yang lemah semangat dinasihatkan jangan tengok


Semasa kempen "Strike hard" terhadap jenayah di China pada tahun 2001, Majlis Pengampunan Antarabangsa merekodkan 1,781 kes pengorbanan secara tembakan ini. Rekod ini adalah lebih tinggi berbanding jumlah keseluruhan kes seluruh dunia. China tidak menerbitkan statistik hukuman bunuh jenis ini kerana ia adalah rahsia negara. Hukuman ini akan serta merta dilaksanakan setelah hukuman dijatuhkan dan keluarga pesalah membayar kos peluru.

Tangan pesalah akan diikat ke belakang dan mereka akan melutut sebelum menerima 1 das tembakan pada jarak dekat di bahagian belakang kepada ataupun leher oleh tentera ataupun polis yang ditugaskan. Selain itu, para pelaksana hukuman boleh juga menembak pesalah pada bahagian jantung menggunakan senjata automatik.

Undang-undang China tidak menyatakan secara spesifik tempat hukuman dijalankan dan kebiasaannya dilakukan di dalam kawasan tentera dan juga kawasan bukit. Pesalah akan dibawa menaiki lori dari stadium sukan tempat mereka diumumkan bersalah.















Hukuman tidak dijalankan di dalam penjara kerana ia disifatkan sebagai tidak berperikemanusiaan bagi pesalah lain yang mendengar bunyi tembakan tersebut.

Pada hukuman bunuh pada bulan Disember 1995 (gambar yang saya bagi diatas), 13 pesalah (lelaki dan perempuan) yang disahkan bersalah membunuh dan melakukan rompakan jalan raya telah ditembak setelah mahkamah menolak rayuan mereka. Stesen televisyen China memaparkan 9 lelaki dan 4 perempuan berbaris di stadium sukan di hadapan lebih 10,000 orang awam sebelum dibawa ke tempat penghukuman di kawasan bukit berhampiran.

Setelah penghukuman dilaksanakan, selalunya ginjal, jantung dan kornea akan diasingkan dari mayat dan diserahkan ke hospital tempatan sebagai transplan.
"Hukuman bunuh ini adalah satu pendidikan yang amat berkesan." kata pemimpin agung China, Deng Xiaoping.

Pada tahun 1997, China memulakan kajian suntikan membunuh dan akan digantikan juga dengan hukuman tembak dalam beberapa daerah serta melibatkan pesalah berbahaya.

Kesimpulan: Hukuman bunuh seperti ini adalah amat zalim dan menyiksakan. Namun, kenapa hukum hudud dianggap lebih zalim oleh orang kafir? Kenapa hukum Islam dihina dan direndah-rendahkan even oleh orang kita sendiri?

Tepuk dada, tanya iman (bukan selera)

Sumber gambar: kiriman hazualuv (thanks)
Sumber info: Execution by shooting
http://www.capitalpunishmentuk.org

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Selamat Datang Ke Blog Kelab Saharan's Family

Assalammualaikum & Salam Sejahtera...

Selaku pengasas blog ini saya mengucapkan ribuan terima kasih kerana sudi mengungjungi blog ini. Blog ini sedang dikemas kini agar ia lebih padat lagi.Sebarang komen dan cadangan atau apa2 sahaja akan saya terima dan akan menambah baikkan blog saya ini dari masa ke semasa. Sila beri tunjuk ajar...

Pembuka Bicara

Bilangan pelawat halaman KSF?

Bilangan Pengunjung Kelab Saharan

Wajib Klik plsss

Penubuhan Kelab Saharan's Family

Foto saya
07 Februari 2008 Kelab Saharan telah di ilhamkan dan telah direalisasikan oleh En Azman & En Azmi dan sebulat suara anak-anak SAHARAN menyetujuinya. Termasuk menantu, cucu, cicit dan sahabat handai yang rapat dengan family SAHARAN.Blog KELAB SAHARAN'S FAMILY telah diilhamkan oleh Mak Tam (Pn. Norhasnita)dan secara rasminya diblogkan pada 09 June 2010. Editor keseluruhan 110% oleh Puan Norhasnita isteri kepada En Azmi sendiri.Kelab ini juga ditubuhkan bagi memperingati terutama ARWAH AYAH SAHARAN & MAK RODIAH dan lain-lain yang bersangkut paut dgn SAHARAN. Kelab Saharan bertujuan merapatkan hubungan kekeluargaan dan silaturrahim antara adik beradik, menantu,cucu cicit dan sanak saudara. Tolong menolong bantu membantu jika ada masalah dan dalam kesusahan. Susah, senang kita bersama. Semoga Allah memberkati apa jua yang kita semua lakukan aminnn...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Family Day KSF

Daisypath Vacation tickers

My Slideshow

Balik Kampung Bergotong-royong Kelab Saharan's Family Slideshow: Sis’s trip from Kuala Kangsar, Perak, Malaysia to was created by TripAdvisor. See another Perak slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.